Pinioane Shimano XTR CS-M980 11-36T 10 V
Descriere
XTR - Trei litere ce reprezinta apogeul tehnologiei in materie de componente MTB. Inca de la debutul sau XTR a stabilit standardul in domeniu in materie de durabilitate, peformanta si greutate redusa. Shimano XTR ofera maximum de performanta nevoilor tale. Fie ca esti participant la curse de cross country in Cupa Mondiala sau ca esti un mountain biker ce pui valoare pe performanta, greutate scazuta si fiabilitate, atunci gama XTR este pentru tine.
Caseta de pinioane Shimano XTR CS-M980 cu 10 pinioane, varf de gama de la Shimano, primele 5 pinioane (cele mari) sunt facute din titan - material super rezistent si usor, in plus primele 6 pinioane sunt montate doua cate doua pe structuri de aluminiu. Latimea acestor suporti cresc suprafata care intra in contact cu caseta, astfel, daca ai corpul casetei din aluminiu, pinioanele nu sapa in material asa cum fac pinioanele separate de otel.
In alta ordine de idei, cand vine vorba de materiale si de forte de frecare extreme este greu sa bati otelul. De aceea, cele 5 pinioane mici sunt facute din otel tratat la cald, pentru a rezista in cele mai aspre conditii.
Tehnologia DYNA-SYS – este o tehnologie revolutionara pentru MTB ce propune folosirea casetelor de 10 pinioane. Avantajele sunt multiple. Mai multe pinioane inseamna mai multe rapoarte, fapt ce permite ciclistului sa foloseasca mai mult si in combinatii noi foaia principala (mijlocie); mai mult timp petrecut pe foaia mijlocie inseamna mai putine schimbari ale foilor. Orice schimbare de foaie aduce dupa sine doua sau trei schimbari de “recuperare” la pinioane, iar schimbarile de viteza inseamna pierdere de cadenta si de forta in pedalare. Spre exemplu, pe o urcare in care ciclistul merge pe foaia mijlocie si pinionul de 34, atunci cand panta devine mai abrupta, acesta este nevoit sa schimbe pe foaia mica; dar foaia mica in combinatie cu pinionul de 34 este o viteza prea mica pentru urcarea respectiva si o trecere prea mare de la pedalat in forta la pedalat “in gol”, fiind nevoie de doua sau trei schimbari de “recuperare” de pe pinionul de 34 pe altele mai mici pentru a echilibra raportul. Se pierde astfel cadenta si energie prin schimbari repetate pentru gasirea raportului optim.
Dyna-Sys reduce numarul de schimbari de “recuperare” la doar una singura si aceasta fiind folosita destul de rar. Cum? Prin introducerea celor 10 pinioane cu cel mare de 36 dinti fata de 34 dinti cat era maxim inainte, dar si prin folosirea foii mici cu 24 dinti in loc de 22 de pe modelele fara Dyna-Sys. Asta inseamna ca foaia mijlocie poate fi folosita in urcari si cu pinionul de 36dinti, un raport bun de urcat, de aici rezultand o mai mica necesitate de a schimba pe foaia mica. Dar chiar si atunci cand panta cere schimbarea pe foaia mica, pentru ca aceasta este de 24 de dinti fata de 22, nu este nevoie decat de o singura schimbare de “recuperare” la pinioane pentru a reveni la un raport echilibrat. Inca un avantaj al tehnologiei Dyna-Sys este schimbarea mai rapida, mai silentioasa si mai eficienta a foilor prin CloseStep, adica foia mare si cea mica sunt mai aproape ca numar de dinti de cea mijlocie (42/32/24 fata de 44/32/22). Astfel, lantul urca ma usor de pe foaia de 24 pe cea de 32, sau coboara mai bine de pe 42 pe 32.
Nu in ultimul rand, rapoarte de transmisie apropiate intre pinioane înseamna salturi mai mici intre viteze , adica schimbare mai lina fara balans nedorit al lantului, eficienta mai mare si sanse mai mici de a avea accidente nedorite (ruperi de lant, chaining, pedalari in gol, etc). Schimbatul vitezelor poate face diferenta intr-o cursa de cross-country, de aceea Shimano a regandit tehnologia introducand Dyna-Sys pe sistemele de angrenare de top, aducand eficienta schimbarii vitezolor la un nivel la care nu a mai fost pana acum.
Variante dinti:
Caseta 11-34: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
Caseta 11-36: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36
Se recomanda folosirea lantului de 10 viteze XTR HG-X M980